måndag 4 oktober 2010

Kanelbullens dag, since 1999


Idag blir det självklart bullbak! Finaste formarna är inköpta hos http://www.klarafardiga.com/ och nu är jag nyfiken så receptet jag hittade tillsammans med väldigt fina bilder hos http://www.pickipicki.se/.

Systerns kanelbullar
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1 ägg
1-1,5 dl strösocker
lite salt
stötta kardemummakärnor
drygt 1 l vetemjöl

Inuti:
smör
socker och vaniljsocker
kanel (massor!)

Ovanpå:
1 ägg till pensling
pärlsocker att pynta med
(färgas med karamellfärg för rosa socker)

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda i mjölken, vid fingervarmt, rör ner i jästen så att den löser sig. Tillsätt ägg, kardemumma, socker, salt och det mesta av vetemjöl. Arbeta till en slät och smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30 min. Dela degen i två lika stora delar. Knåda varje degen och kavla ut varje degbit på ett mjölat bakbord till en rektangulär form. Pensla ut smält smör, strö över socker, vaniljsocker och pudra över kanel. Snåla inte med fyllning. Rulla ihop och dela i lika stora bitar (bulldegen räcker till ungefär 40 bullar). Lägg på plåt med bakplåtspapper (eller i bullformar) med snittytan uppåt. Låt jäsa i 30 min under bakduk. Pensla med ett lätt uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 250 grader tills bullarna fått fin färg, ungefär 6-8 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar